Digitalisering af kreditorfakturaer hos Rosendahl
Digital transformation giver plads til vækst hos Rosendahl Design Group
Rosendahl Design Group er en virksomhed i vækst, hvor IT benyttes som et aktivt værktøj til at smidiggøre administrative processer. Formålet er at frigøre ressourcer og støtte de markedsrettede aktiviteter, der kan medvirke til at indfri virksomhedens internationale ambitioner.
Sammen med Microsolutions er det med produktet Invoiceflow lykkedes at etablere et dokumenthåndteringsforløb, hvor alle kreditorfakturaer håndteres i et og samme system.
”Indførelsen af Invoiceflow fra Microsolutions og senest Bilagscan har samlet set reduceret tidsforbruget ved håndtering af kreditorfakturaer med et sted mellem 50 og 70 procent”, siger Brian Andreasen, økonomichef hos RDG. ”Det har betydet, at vi har kunnet klare en stigning i omsætningen på 25-30 procent uden at skulle ansætte flere medarbejdere.”
Grand Cru glasset har samme status som PH-lampen. Med henholdsvis 25 og 90 år på bagen findes de i stort set alle danske hjem.
Bag glasset står Rosendahl Design Group A/S (RDG), der i dag er Danmarks største designhus med mere end 140 medarbejdere fordelt på fem lande og en årlig omsætning på omkring den halve milliard kroner.
Som en ejerledet og værdibaseret designvirksomhed gennem to generationer ser RDG det som sin opgave at udvikle nyt holdbart design og genopdage klassikere i dansk design til hjem og til bord, til salg i Skandinavien og på andre udvalgte markeder.
RDG rummer i alt ni brands; Rosendahl, Holmegaard, Kay Bojesen, GLOBAL, Bjørn Wiinblad, Arne Jacobsen Clocks, JUNA, Lyngby Porcelæn og endeligt Kähler, som blev en del af RDG-familien i slutningen af 2018. Virksomhedens design skabes, og ikoniske skitser genoplives af egne designere og eksterne kompetencer, før de sælges gennem grossister og detailhandelsforretninger til tusindvis af slutbrugere.
Gennem datterselskabet, RDG Retail A/S, drives online-forretning med det primære formål at opnå indsigt i og forståelse for udviklingen i slutbrugernes forbrugsmønstre. RDG Retail A/S står også for outlet-forretningen i Ringsted. RDG Property ApS administrerer virksomhedens hovedsæde i Hørsholm og driver de øvrige ejendomme i koncernen.
IT betyder meget for en designvirksomhed i vækst
At RDG’s omsætning på blot fem år er mere end fordoblet vidner ikke kun om en ambitiøs virksomhed men også om, at der blandt forbrugerne er en stor appetit på kvalitetsprodukter til hus og hjem. Dansk design er populært udenfor Norden, og virksomheden er netop i disse år ved at etablere de forhandler- og afsætningskanaler samt opbygge de organisatoriske systemer og ressourcer, der skal på plads for at kunne imødekomme efterspørgslen som følge af en øget indsats på de store internationale markeder.
”IT har meget stor betydning for Rosendahl,” understreger Brian Andreasen. ”Senest har vi indført et komplet Product Information Management system, så vi alle sammen på et sted kan håndtere alle informationer på vore 5.000 varenumre fra vugge til grav. Vi har også samlet alle vores selskaber på den fælles Dynamics AX platform.”
Hos Rosendahl er det ikke besparelser, der står øverst på ønskelisten, men derimod produktivitetsforbedringer, der gør det muligt at håndtere den stigende vækst uden at skulle øge den administrative stab. I stedet ønsker man at øge det økonomisk råderum, der giver plads til flere investeringer i de kunderettede aktiviteter og herunder ikke mindst i håndtering af nye markeder og nye produkter.
Effektivisering i behandlingen af kreditorfakturaer
”Vi indførte allerede i 2013 det første system til at håndtere indgående kreditorfakturaer,” fortæller Brian Andreasen. ”En stor del af vores kreditorfakturaer repræsenterer varekøb og udover at smidiggøre tjek og godkendelse, ville vi også gerne spare vores brugere for at skulle gå ind i to separate systemer for at løse opgaven.”
Hver eftermiddag sendes alle indkomne kreditorfakturaer til Bilagscan og den følgende morgen ligger de klar til tjek og godkendelse i Invoiceflow.
”Arbejdsgangen er simpel og kan udføres af enhver medarbejder i økonomiafdelingen,” slutter Brian Andreasen.” Pålideligheden har vist sig at være meget høj, og vi har ikke følt behov for at indføre kontroller på kvaliteten. Det virker bare.”
“Omkring halvdelen af de nu cirka tusind kreditorfakturaer, vi modtager hver måned, kommer fra leverandører i Norden og foreligger allerede fra starten i et fuldt elektronisk format,” oplyser Brian Andreasen. ”Den anden halvdel, der primært vedrører udenlandske varekøb, modtager vi PDF-format, og her har vi behov for automatisk at få afløftet data til IT-systemerne.”